Magazin

Témák

Káprázat Párizsból – A legjobb couture

Sokáig tűnt úgy, főleg az egész világot sújtó gazdasági válság idején, hogy a nagy divatházak haute couture részlegei kénytelenek lesznek végleg bezárni. A vagyonokat érő, egyedi, különleges és olykor szinte álomszerű ruhaköltemények létjogosultságukat vesztették. A divatvilág halkan gyászolt, érezve a közelgő, tragikus végjátékot ám szerencsére nem kellett sokat várni ahhoz, hogy a couture főnixmadár módjára feléledjen hamvaiból.

Sőt mi több, néhány szezon alatt az haute couture ismét visszanyerte az élvonalbeli szerepét; a párizsi couture divathetek napjainkban ismét a szezonok legnagyobb izgalommal várt eseményéinek számítanak. Az idei bemutatók rengeteg meglepetést tartogattak: a Dior kollekció bemutatását például hatalmas érdeklődés övezte, hiszen most debütált Raf Simons az első olyan kollekciójával, melyet már nem a Jil Sandernek, hanem a francia divatháznak tervezett. Szintén nagy meglepetés volt a feltörekvőben lévő orosz tervező, Ulyana Sergeenko debütálása, de természetesen a már befutott nagy nevek is igazi különlegességekkel készültek.

A jelszó sokszor ismét az extravagancia volt, ehhez párosultak a rendhagyó megoldások, a fényűző pompa és a már szinte megszokott álomszerű hangulat.

Dior Haute Couture egymillió virág tánca

Kezdjük is rögtön tehát azzal a kollekcióval, mely lázban tartott mindenkit, akit csak egy kicsit is érdekel a divat világa. A Dior haute couture kollekció – főként John Galliano vezetése alatt – a pompáról, a grandiózus ruhakölteményekről és a hihetetlen extravaganciáról szólt. Galliano azonban távozásra kényszerült, a divatház pedig komoly gondba került, nem volt ugyanis egyszerű méltó utódot találni Galliano helyére.

A több hónapig tartó egyeztetések után azonban sikerült találni egy embert, aki reménysugárként jelent meg a Dior divatház szemében. Ez a tervező nem más, mint Raf Simons, aki korábban a Jil Sander divatház vezető tervezőjeként tevékenykedett. Azzal, hogy elvállalta a nemes feladatot, komoly terhet is vett a vállára. A Dior név ugyanis kötelez, a tervezőnek tehát olyan kollekcióval kellett előállnia, mellyel sikeresen le tudja nyűgözni a divatvilág legjelesebb képviselőit. Simons ugyan egy remek kollekcióval debütált, sikere azonban nem volt teljesen osztatlan. Véleményünk szerint a Dior idei haute couture kollekciója nem volt más, mint egy nagyon szép, újraértelmezett Jil Sander kollekció, melyet Raf tervezett.

A vonalvezetés nagyon letisztult volt, a fazonok a pozitív értelemben vett, nemes egyszerűségükkel kifinomultak hatást keltettek, a színek pedig karakteresek voltak ugyan, de mégsem nyújtottak semmi különlegeset. Ami igazán rendhagyó volt, az nem is a kollekcióban keresendő talán, hanem a dekorációban, hiszen a bemutatónak otthont adó párizsi szalon falait milliónyi virág díszítette.

A teljes igazsághoz azonban hozzátartozik az is, hogy a tervezőnek mindössze három hónap állt rendelkezésére ahhoz, hogy elkészítse a kollekciót. Ennek fényében a bemutató már abszolút siker sztorinak számít. ’Christian Dior stílusjegyeit szerettem volna felidézni, illetve azoknak modern, energetikus és dinamikus új külsőt adni’ nyilatkozta a belga származású Simons.

GivenchyCouture, melyben nem lehet csalódni

A Givenchy testesít meg mindent, amit ma úgy neveznénk, hogy high-fashion. A divatház tervezője, Ricardo Tisci, akit egyébként könnyedén kinevezhetnénk, a modern divat egyik legzseniálisabb művészének folyamatosan visszanyúl Hubert de Givenchy örökségéhez, ezt az örökséget pedig modern köntösbe öltözteti olyan koncepciók mentén, melyek időről időre káprázatos kollekciók formájában vetülnek ki.

Mostani haute couture ruhadarabjait az olasz cigány kultúra ihlette, mely a tradicionális szabászat hagyományaival párosult. Persze a modernitás sem maradhatott ki – ezt ezúttal a különleges napszemüvegek, napellenzők testesítik meg, melyekhez hasonlóakat a legutóbbi Alexander McQueen bemutatón láthattunk.

Armani PrivéA legszebb színek

Az Armani Privé név alatt futó haute couture kollekció az idei szezon legkáprázatosabb színvilágával rendelkezett. A gyönyörű púderes, kékes és rózsaszínes árnyalatok kaptak központi szerepet. A fazonok nagyon letisztultak, sőt mi több, sikkesek voltak ez azonban egyáltalán nem jelenti azt, hogy egyszerű ruhákról van szó.

A fejdíszek hosszú szezonok óta jellegzetesen helyet kapnak a Privé kollekcióban. A kis kalapok illetve a gyémántos fátylak melyek a mostani kollekcióhoz tartoznak még különlegesebbé tették az outfiteket, melyek nyilván már önmagukban is megérnek egy misét

Ulyana SergeenkoSzíntiszta orosz zsenialitás

A nem sokkal ezelőtt még stylistként tevékenykedő orosz Ulyana Sergeenko idén nagy meglepetést okozott mindenkinek. Nem csak azért, mert szinte a semmiből katapultált a divatvilág elitjébe, hanem azért is, mert első haute couture kollekciójával szinte túlzás nélkül az egész világot lenyűgözte.

A kollekció fantasztikusan tükrözi a hamisítatlanul orosz, gazdag kulturális örökséget és stílusvilágot. A színek, a fazonok és a minták egytől egyig a néző szeme elé tárják azt a klasszikus cári pompát, mely a folklórt és a mértéktelen luxust egyesíti magában.

Suzy Menkes a következőket írta szemléjében Ulyana kollekciójával kapcsolatban: „Az orosz nőket a divatvilágban rövid szoknyás, mély zsebbel rendelkező party lányként kategorizálták. Ulyana Sergeenko a szintén orosz származású tervező azonban teljesen más képet alakított ki legújabb kollekciójával. Első couture kollekciójához a történelem és a tündérmesék világa szolgált inspirációul, valamint az orosz kézművesség és művészet hagyományai.”

A szívünkben különleges helyet foglal el ez a kollekció, a couture hét egyik legfantasztikusabb bemutatjót minden kétséget kizáróan Ulyana produkálta.

Képek forrása: Fashion Gone Rogue, Fashionising

Kapcsolódó cikkek:

A Chanel nagykövetei
Öltözz a jövő nyári divat szerint!
Divatelemek, melyek külföldön hódítanak

Zsikla Csaba