Magazin

Témák

Ezekkel a képekkel sokkolták a divatrajongókat a múltban

Van egy angol kifejezés, mely tökéletesen lefedi azt a fajta mély megdöbbenést és polgárpukkasztó hozzáállást, ami a múlt egy-egy divatfotóját vagy kampányát jellemzi. Ez a kifejezés a shock-value, mely meglehetősen sok divatfotós és divatmárkát inspirált a múltban ugyanúgy, mint néhány esetben napjainkban is.

benetton-hearts

Ezúttal összeszedtünk néhány olyan fotót, melyek a maguk módján megváltoztatták a divat világát az elmúlt évek, évtizedek során. Fotókat, melyek újat tudtak mutatni és melyek a figyelem középpontjába repítették annak készítőit, készíttetőit.

United Colors of BenettonA sokkolás nagymesterei

A United Colors of Benetton márka kampányaival lényegében mindenki találkozhatott már élete során - akkor is, ha éppen nem divatrajongóról, hanem aktivistáról, felháborodott „nézőről” vagy éppen profi marketingesről van szó.

A márka kampányait lényegében éveken keresztül arra használta, hogy korunk legégetőbb és legkomolyabb társadalmi és kulturális problémáit mutassa be a nyers és rideg valóság olykor valóban sokkoló erejét kihasználva. A rasszizmustól kezdve az éhezésen és a háborúkon keresztül a nemi betegségeken át gyakorlatilag minden visszaköszönt a Benetton kampányokban, ami adott esetben tabu témának számíthat napjaink társadalmában.

father-nun

11907111109117723

1991_angelanddevil

Yves Saint LaurentA meztelen férfiak

1971-ben Yves Saint Laurent, a legendás divattervező meztelenül állt a fényképezőgép elé. A fotózás során készített kampánykép napjainkban talán már senkit nem botránkoztatna meg, annak ellenére, hogy a tervező teljesen meztelen, akkoriban azonban ez döbbenetesen merész és hivalkodó dolognak számított, arról nem is beszélve, hogy Yves Saint Laurent volt az első tervező, aki saját magával reklámozta egyik termékét – akkoriban épp a POUR HOMME parfümöt. Azóta már láthattuk Marc Jacobsot vagy éppen Tom Fordot is meztelenkedni – szintén hasonló megfontolásból.

YSL

Ha viszont már Tom Fordnál tartunk, tegyünk egy gyors említést arról a kampányról, melyet az azóta szintén legendaként ismert tervező készített az Yves Saint Laurent divatház és annak M7 névre keresztelt parfümje számára. A kampány 2002-ben került napvilágra – főszerepben Samuel de Cubber modellel, aki tehetsége mellett férfiasságát is megmutatta egy fotó erejéig.

ysl

Tom FordSzexszel bármit el lehet adni

Tom Ford persze nemcsak az Yves Saint Laurent divatház kreatív igazgatójaként élte ki szabadságát – a Gucci háza táján is ő kavarta fel az állóvizet, méghozzá minden idők egyik legmegdöbbentőbb kampányával. A központban ezúttal is a meztelenkedés állt, illetve egy Gucci logó, mely egy igencsak szokatlan helyről köszönt vissza.

Az amerikai divattervező később saját márkáját is előszeretettel reklámozta meztelen modellekkel, akik gyakran a jó ízlés határait feszegető pózokban és élethelyzetekben mutatták be a márka bizonyos termékeit.

30cf2a4aa7bc69d5730a7b9d1b22fa9f

8e9bf5e915ee2979753732545a4f6749

WonderbraHalálos kampány

1994-ben az ismert és népszerű fehérnemű márka, a Wonderbra sokkolta a világot Eva Herzigova képével. A modell egy fekete fehérnemű szettben látható, amint épp saját melleire néz, a fotó mellett pedig a „Hello Boys.” felirat olvasható. A feliratot kétféleképpen lehet értelmezni – egyrészt lehet egy figyelemfelkeltő köszönés, másrészt azonban elképzelhető, hogy a modell saját melleit hívja fiúknak, ezzel pedig rendesen felborzolja a nemi szerepeket.

A kampány óriásplakátjai állítólag az Egyesült Királyságban számtalan autóbalesetet okoztak. A kíváncsi férfiak szeme túl sokáig kalandozott Eva Herzigova testén, ahelyett, hogy az útra figyeltek volna.

21wonderbra2111b

Calvin Klein hírességek és szupermodellek fehérneműben

Az elmúlt időszakban a popkultúra éppen aktuális nagyjai szerepeltek a márka kampányaiban – Justin Biebertől volt hangos a média, aki Lara Stone társaságában mutatta meg testét a Calvin Klein fotóin. Nemrég érkezett a hír, hogy Kendall Jenner is kampányarcként mutatkozik majd be, azonban kis hazánk egyik nagy büszkesége, Axente Vanessa is szerepelt már Calvin Klein kampányokban.

Jó pár évvel ezelőtt azonban még Kate Moss, Mark Wahlberg, Christy Turlington és Brooke Shields volt a főszerepben. Kate még karrierje elején jelent meg a márka fotóin, majd később, kokainbotránya után a Calvin Klein egyik kampánya segítségével tért vissza a szakmába.

CK

Brooke Shields mindössze 15 éves volt, mikor a Calvin Klein kampányában szerepelt. A képekhez az alábbi mondat társult: "You want to know what comes between me and my Calvins? Nothing." mely lényegében azt sejteti, hogy a modellen a farmere alatt nincs bugyi. A kampányt ennek kapcsán nagyon sokan támadták és gyermekpornóként bélyegezték meg.

brooke-shields-calvin-klein940

SisleyA divat függőséget okoz

Csakúgy, mint a Benettonnak, a Sisley-nek sem kellett a szomszédba mennie egy kis hatásvadászatért. 2002-es kampányukban, melyet Terry Richardson fotózott, a divat, mint függőség köszön vissza, két enyhén szétcsapott modell segítségével. A kampányhoz tartozó felirat a Fashion Junkie volt – mely egyrészt a divat, másrészt pedig a heroin okozta függőségre hajaz.

sisley

Válogatásunk nem volt teljes, az elmúlt évtizedek során bőven akadtak olyan fotók, kampányok, melyek kiverték a biztosítékot. Következő cikkünkig várjuk a Ti kedvenceiteket is, illetve azokat a kampányokat, melyek szerintetek voltak történelmi jelentőségőek, a divat szempontjából.

Képek forrása: The Fashionisto, The Guardian, Vogue.co.uk, Papermag, Partnouveau
Zsikla Csaba