Magazin

Témák

Drámai végjáték – A Paris Fashion Week legnagyobbjai

A január eleje óta tartó fashion week őrület lassan kezd lecsillapodni, a nagy divathetek zárásaként Párizsban felvonultak az utolsó kollekciók. Ezek nagy valószínűséggel a legnagyobb izgalommal várt bemutatók voltak, ami nem is csoda, hiszen számtalan világhírű luxus divatház és márka a hajrára tartogatta nagy dobását.

Mostani szemlénkbe négy, már jól ismert és egy kevésbé ismert, de annál jobb divatház kollekcióit választottuk be. Különleges extraként ezúttal a Style.com által készített videókkal színesítettük cikkünket. Ezeket már csak azért is érdemes végignézni, mert rengeteget elárulnak arról, hogy a tervezőt mi inspirálta, hogy honnan jöttek a színek, a fazonok, nem utolsó sorban pedig azt is megtudhatjuk, hogy a divatszakma nagyjai mit gondolnak az adott kollekcióról. Vágjunk is bele, nézzük, hogy ki mivel készült az őszi-téli szezonra!

Hirdetés

Chanel Kristályos csillogás, jellegzetes színek

Karl Lagerfeld mindig is híres volt arról, hogy a Chanel divatbemutatókhoz grandiózus, lélegzetelállító díszleteket álmodott meg. Ez idén sem volt másképp, a Palais Royale hatalmas termét ugyanis óriási kristályok ékesítették, melyek a fehér, a lila és a fekete színeiben tündököltek. A kristályok persze nemcsak a díszleteknél jutottak komoly szerephez, hanem a ruháknál is, sőt mi több még a modellek szemöldökét is egyedi, kövekkel kirakott díszek tették még különlegesebbé.

A német tervező feltűnően sok színes árnyalatot választott őszi-téli kollekciójához. Mint kiderült azért, mert a korábbi szezonok során már túl sok volt számára a fekete, a szürke és a fehér, aztán pedig a pasztelles színek kerültek előtérbe. Azért most is bőven akadt bőven a klasszikus fekete-fehér árnyalatokból, ezeket azonban remekül ellensúlyozták a gazdag színek és minták, melyeket egytől egyig a természet ihletett. Kissé meglepő egyébként, hogy annak ellenére, hogy itt-ott igencsak extrém fazonokkal találkozunk egy alapjaiban hordható kollekcióról van szó. Szinte ránézésre meg lehet mondani például, hogy a vastag kötött pulóverek és oversized kabátok kellően melegen tartanának akár a csípős mínuszokban is.

Givenchy A magabiztos, határozott nők öltözéke

Riccardo Tisci, a Givenchy tervezője a tökéletességig fejlesztette a magabiztos, határozott és erős nő ideálját.
Szezonról szezonra csak olyan kollekciókat láthatunk tőle, melyeknek viselői a modern kor amazonjai. Ennek értelmében köszönnek vissza rendre a sötét színek, az erőteljes képi elemek (párducok, rottweilerek), a határozott minták és az olyan anyagok, mint például a bőr vagy a szőrme.

Az idei őszi-téli kollekció kulcsfontosságú eleme a sötét rejtélyesség és a hivalkodó kitárulkozás közti lélektani határ megjelenése. Ez azt jelenti, hogy egyszerre láthatunk nagyon zárt, merev darabokat melyek sokat takarnak, és elővillanó combokat, kulcscsontokat, melyek csábos módon a törékenység és a finom nőiesség elemei. Ezzel kapcsolatban Marina Abramovic nyilatkozta azt, hogy a bűn és az erotika kettőssége jelenik meg, ami a tervező katolikus világképének lecsapódása.

A színeket illetően a barna, a vörös és a fekete árnyalatai dominálnak, csakúgy, mint nagy általánosságban az összes nagyobb divatház kollekcióinál.

Louis VuittonKollekció Marc Jacobstól Marc Jacobsnak

Marc Jacobs felforgatta az amúgy is őrült divathetek színes parádéját. Mikor bemutatta saját neve alatt futó márkájának legújabb kollekcióját sokan – minket is bele értve – azt hitték, hogy teljesen megőrült, lévén, hogy egy döbbenetesen giccses, már-már betegesen kaotikus és szavakkal igazából le sem írható kollekciót vonultatott végig a kifutón. Persze akkor még kár lett volna rögtön messzemenő következtetéseket levonni arra vonatkozóan, hogy tükröződni fog-e ez az ízléstelen félresiklás a Louis Vuitton kollekcióban is, de aztán eljött a nagy nap és a még nagyobb bemutató.

A szomorú valóság az, hogy bizony egytől-egyig ugyanazok az elemek jelentek meg a Vuitton kollekcióban is azzal a különbséggel, hogy azok némileg letisztultabb és lényegesen előkelőbb értelmezést kaptak. A hangsúly egyértelműen a luxus kiegészítőkre került, melyek többségét egyébként a modellek mellett méltóságteljesen vonuló, egyenruhás hordárok cipeltek.

A kollekció fő inspirációja az utazás, pontosabban az, hogy milyen volt az utazás annak idején, mikor mindenhova csak gőzmozdonnyal lehetett eljutni. Innen jött a táskák és bőröndök iránti feltűnő érdeklődés, valamint a ruhadarabok mérete és szabása is. A gyakran oversized darabok ugyanis lehetőséget nyújtanak a rejtőzködésre, és tekintélyt parancsolnak az azokat viselő utazó nők számára.

Alexander McQueenKáprázat felsőfokon, Sarah Burton stílusban

Sarah Burton egy fantasztikusan tehetséges tervező, aki valóban méltó arra, hogy továbbvigye szeretett mesterének nevét és örökségét. Szezonról szezonra káprázatos kollekciókat mutat be, melyek semmi máshoz nem hasonlíthatóak. Egyedi látomások születnek meg briliáns elméjében, melyek aztán a tökéletesség legfelsőbb fokán realizálódnak, és válnak kézzel fogható művészetté.  Van azonban egyetlen dolog, ami igencsak problémás a tervező személyével kapcsolatban méghozzá az, hogy Sarah Burton NEM Lee Alexander McQueen, és soha nem is lesz az.

A divatház jelenlegi tervezője valóban méltó trónörökös, ezt nem győzzük hangsúlyozni, de mostani kollekciójában már sokkal jobban előtérbe kerülnek saját stílusának jegyei. Lehet, hogy tudatosan, lehet, hogy csak a véletlennek köszönhetően, de kezdi a divatház forma és stílusvilágát a saját ízlése szerint formálni és finoman ugyan, de mégis szemmel láthatóan kezd búcsút inteni a McQueen hagyományoknak.

Az őszi-téli McQueen kollekciót egyébként a jövőbeli szépség inspirálta. Ezt jelképezik a futurisztikus fejdíszek, melyek szinte pajzsként védik azok viselőit, ennek jegyében készültek a hangsúlyos fém kiegészítők és egyébként is a ruhadarabok mindegyikét átitatta az ismeretlen, földöntúli misztikum, mely távoli világok képzeletbeli létét tárta elénk.

Haider AckermannAz igazi gyöngyszem

A francia divattervezővel eddig méltatlanul keveset foglalkoztunk. Sőt, töredelmesen bevalljuk, hogy eddig egyáltalán nem foglalkoztunk vele, ez pedig beláthatatlan következményekkel járó, végzetes hiba! Haider Ackermann ugyanis kiemelkedő tehetség és minden kétséget kizáróan messze az övé volt az egyik legjobb kollekció a párizsi divathéten.

Inspirációjául az ősz szolgált, a hulló falevelek ihlették meg a tervezőt – ez akár végtelenül közhelyes is lehetne, ám erről szó sincs. A közhelyes megoldások helyét ugyanis a mesterien kialakított szabásvonalak, az alaposan meggondolt részletek és a bravúrosan kialakított fazonok veszik át, melyek lélegzetelállító, hamisítatlanul őszies színekbe burkolóznak. Suzy Menkes divatkritikus egyenesen azt mondta, hogy Yves Saint Laurent óta Haider Ackermann az első, aki igazán mesterien tud bánni a színekkel és a különböző árnyalatokkal. Vanessa Friedman, a Financial Times újságírója azt emelte ki, hogy milyen sokféle ruhadarab építi fel a kollekciót – nadrágok, kosztümök, ruhák és kabátok egyaránt felbukkannak, ily módon pedig egyfajta úgymond teltségérzet alakul ki, a szemlélő úgy érzi, hogy egy valóban teljes kollekció tárul szemei elé.

Ezentúl egészen biztosan nem esünk abba a hibába, hogy nem figyelünk oda kellőképpen a francia divat egyik legnagyobb ékességére. A tervezőnek mindenképp kedvenceink toplistáján a helye!

Képek forrása: Fashion Gone Rogue
Videók: Style.com

Kapcsolódó cikkek:

Nőies vonalak, fekete hangulat – Milánói Divathét
Színpompás Londoni Divathét
Őszi séta New Yorkban
A legjobb táskák egyenesen a kifutókról
Haute couture show a backstage-ből

Zsikla Csaba