Magazin

Témák

Couture – új köntösben

Az haute couture – mint a divat abszolút netovábbja – az elmúlt szezonok során gyökeres változáson ment keresztül. A hivalkodás és a művészi túlzások helyét átvették a letisztult formák, a jól meghatározott metszésvonalak, a grandiózus költemények pedig sok esetben inkább visszafogott, mértékletes luxusba burkolózva, egyszerűbb ruhák formájában kaptak új értelmezést.

Chanel : Runway - Paris Fashion Week : Haute Couture Fall/Winter 2014-2015

Az idei, őszi szezon kollekcióit felvonultató, hagyományosan Párizsban megrendezett couture divathát már ezen irányvonalak mentén tárta szemünk elé a legnagyobb divatházak és tervezők újdonságait. Szerencsére – ahogy azt azért már megszokhattuk - akadtak meglepetések és olyan ruhák is, melyek nemhogy egy misét, de még egy anyaszentegyházat is megértek volna.

Ezúttal összeszedtük a nagy neveket és persze a legkiemelkedőbb darabokat – lássuk, melyek voltak ezek.

Armani Privé A nyolcadik x után is a csúcson

Giorgio Armani a napokban töltötte be nyolcvanadik életévét, rengeteg szakmai tapasztalat áll mögötte és lényegében már évtizedekkel ezelőtt is nyugdíjba vonulhatott volna, tudván, hogy történelmet írt munkásságával.

Ennek ellenére még a mai napig is, a fiatal, feltörekvő nemzedéket megszégyenítő energiával mutatja be sorra kollekciót. A következő szezonra szánt Armani Privé kollekció kifinomult, főleg színvilágát tekintve, a szabásvonalakat, az anyagokat és a technikai bravúrokat illetően azonban határozottan formabontó. Széles skálán mozognak a ruhák – az elegáns klasszikusoktól kezdve, a couture menyasszonyi költeményekig számtalan darab vonult fel a kollekcióban.

Armani

Chanel CoutureÉkszerek és ruhák házassága

Mikor először végignéztem a Chanel couture bemutató képeit, nem igazán értettem, hogy mi különbözteti meg ezt a kollekciót, egy, a divatház által bemutatott ready-to-wear kollekciótól. A képeket alaposabban szemügyre véve azonban egyértelművé vált a dolog – míg a RTW vonal kezd a hétköznapok felé nyitni, a maga módján, persze [lásd, Chanel sportcipők], addig a couture még mindig a hamisítatlan luxusnak hódol.

A kollekcióban ugyanis annyi ékkő volt elrejtve – vagy éppen kevésbé elrejtve – ahány csillag az égen. Persze nem csak a csillogó gyönyörűségek és a mesteri módon applikált ékszerek adtak igazán izgalmas színezetet a kollekciónak. A szabásvonalak például a nőiességet hangsúlyozták, ugyanakkor erőteljes, karakteres és határozott jelleget kaptak – ezekkel pedig egy amolyan modern femme fatale nőideált kreáltak.

Chanel

Ulyana SergeenkoAz orosz tündérmesék vége

Legnagyobb kedvencünk – és bár ezzel a fogalommal gyakran dobálózunk, de Ulyana valóban az – új arcát mutatta. A képekre és a kollekcióra várva szinte már láttam magam előtt az orosz, vidéki romantikát, a nagyvárosi luxust és az álomszerű tündérmesét, a tervezőnő azonban meglepetéssel szolgált.

Ulyana maga mögött hagyta eddigi álomvilágát és a rideg valóságra váltott – méghozzá szánt szándékkal. Ez persze nem is baj, minden szezonban más és más foglalkoztat, inspirál egy tervezőt, és talán jobb is, hogy még azelőtt szakított eddigi kollekcióin végigvonuló ártatlan mesebeli önmagával, mielőtt beskatulyázták volna. A tervezőnő ezúttal a politikai konfliktusok, a társadalmi üzenetek és a történelem fordulópontjai felé vette az irányt – mindezt persze megízesítve a luxus, ez esetben talán inkább keserédes nektárjával. A kollekció első darabja egy hangsúlyos, military ihletésű fekete lakkbőr kabát volt, melyet már egy sor, kifinomult és elegáns, mégis meghatározóan újszerű darab követett a kifutón. A színvilág lényegesen visszafogottabb volt az eddiginél, igaz itt-ott megjelent néhány szemet gyönyörködtető árnyalat.

Az orosz couturier tanúbizonyságát tette, hogy akar és tud újat mutatni, és természetesen fog is. Mi pedig továbbra is izgatottan figyeljük, mivel lep meg minket legközelebb.

Ulyana

Giambattista ValliA kollekció és az életérzés

A tervező kollekcióját – pontosabban a mögötte rejlő történetet – akkor fedeztem fel és értettem meg igazán, mikor elolvastam Tim Blanks kritikáját. Ő nagyjából a következőképpen foglalta össze Valli gondolatait: egy fiatal nő, egy hosszúra nyúlt éjszaka után, talán még az előző nap viselt ruhájában, talán a magára tekert csíkos lepedőben, vagy kedvese pizsamájában felébred; kissé fejfájósan, a napfénytől elvakítva azonban összeszedi magát, majd tesz egy könnyed sétát a kertben, méltóságteljesen és végtelenül elegáns módon.

A ruhákat és a kollekciót végignézve ez a történet valóban szemünk elé tárul, szinte kezünkben fogjuk a „mese” szálát.

Giambattista

Képek forrása: Style.com
Zsikla Csaba