Magazin

Bemutatjuk az InStyle új főszerkesztőjét!

Amikor három évvel ezelőtt hazánkban is elindult az InStyle magazin egy újabb szállal kapcsolódtunk be a nemzetközi divatvilág vérkeringésébe. Interjúnkban bemutatjuk az InStyle új főszerkesztőjét, Haraszti Edinát, aki még tartalmasabb lapszámokat ígér 2012-re.

Tavaly év végén érkezett a hír, hogy az InStyle éléről leköszön Pócsik Anita és helyét a flair és a H.O.M.E. magazinokból ismert Haraszti Edina veszi át. Az új pozícióval járó kihívásokról, a magyar divattervezőkről és a divatvilágot is sújtó gazdasági válságról beszélgettünk Edinával.

Mik a rövid és hosszú távú célkitűzései az InStyle főszerkesztőjeként?

Nagyon büszkén tettem eleget a Marquard Media felkérésének, a szakmai kihívás mellett többek között azért is, mert divatkérdésekben korábban is mindig az InStyle-hoz fordultam segítségért. A lapot a divat jelen idejű történelemkönyvének tekintem, és ha biztos választásra vágyom az öltözködésemet illetően, mindig a legfrissebb lapszámhoz fordulok támaszpontokért. Szeretném az InStyle valódi üzenetét átadni minél szélesebb olvasóközönségnek és remélem, hogy a magazin egyre nagyobb ismertségre és népszerűségre tesz szert az olvasók körében.

A design, az életmód és a lakberendezés után mennyire jelent nagy változást az új pozíció?

Megszokott közegben mozgok, hiszen immár több mint tíz éve tevékenykedem a divat és a design világában is. A nagy divatmagazinokkal végzett munka mellett részese lehettem nagy designlapok létrehozásának is,¬ legutóbb a flair és a H.O.M.E. magazinok főszerkesztőjeként. Mindig is nagy vonzereje volt mindkét szakterületnek a számomra, mint a szépség, az esztétikum megjelenési formáinak taglalása - úgy az öltözékek, mint az épületek esetében. Valahol úgy érzem, a saját tested, kisugárzásod, gondolkodásmódod kivetülése lehet az öltözködés, tágabb értelemben pedig az otthonod vagy az objektum, ahol élsz. Nem véletlen, hogy számos divattervezőnek létezik lakberendezési vonala is - és megfordítva, komoly designerek készítenek divatkollekciókat – legutóbb például a világhíres Zaha Hadid építész vagy Magyarországon az Ivanka Beton.

Mennyire befolyásolja, befolyásolja-e egyáltalán, hogy egy nemzetközi magazint képviselhet?

A nemzetközi bázis nagyon fontos része a munkánknak. Számomra egyáltalán nem idegen ez a gyakorlat, hiszen korábban is olyan lapoknál dolgoztam, melyeket nemzetközi szerkesztőség készített. Szeretem ezt a fajta kommunikációt, hiszen sokkal tágabb betekintést tesz lehetővé az aktuális trendek rejtelmeibe, ami a divatvilág ismeretében igazán előnyös.

Külföldön az InStyle-nak sokkal nagyobb múltja van, mint Magyarországon. Van különbség a hazai és a külföldi lapok megítélésben?

Az InStyle „anyalapja” New York-ban készül és számunkra is követendő irányelveket ad. Természetesen ahol szeretnénk és tudunk, hazai hírekkel is rendelkezésre állunk. A magazin háromnegyed része Magyarországon is elérhető divatújdonságokról számol be, emellett példátlan mennyiségű vásárlási tanáccsal, konkrét termékjavaslattal segíti az olvasót. Számunkra is fontos, hogy az olvasót minél aktuálisabb, elérhetőbb és szakmailag hiteles információval lássuk el. Nagyon sokat számít, hogy mindenki vagy legalábbis egy széles réteg számára tudjunk inspirációt és komoly használati értékű öltözködési és stílustanácsokat adni az ünnep- vagy a mindennapok területén.

Eddig is sok hazai divattervező kreációja jelent meg a magazinban. Mi a véleménye a hazai divatéletről? Kik a kedvenc hazai tervezői?

Szerencsére egyre több hazai divattervező készít saját kollekciót, melyet professzionális keretek között dob a piacra. Anh Tuan, USE, Nanushka, Abodi Dóra, Benus Dani, Tóth Bori, Náray Tamás vagy Szegedi Kata neve többek között garancia egy olyan minőségre, mely a nemzetközi porondon is megállja a helyét. A teljesség igénye nélkül felsoroltakon kívül szeretem Konsánszky Dóra szép vonalú, letisztult és egyben nagyon kortárs stílusát illetve Abodi Dóra futurisztikus darabjait és merész anyaghasználatát.

Véleménye szerint milyen kitörési lehetősége van egy magyar divatmárkának nemzetközi viszonylatban?

Természetesen van, de ami egyeseknek sétagalopp, az másoknak hegymászás. A gazdasági válság sok más szegmens mellett a divatszakmán is rajta hagyta a nyomait – az érvényesülés most többek között elsősorban szerencse illetve egyfajta minőség kérdése. Annyi biztos, hogy nagy a verseny és aki tudja tartani a lépést, a körülményekhez képest jó esélyekkel indulhat el a nagyvilágban.

Van-e olyan személyes kedvenc tervezője - akár magyar, akár külföldi -  aki eddig nem nagyon kapott lehetőséget a magazinban, de szívesen látná viszont a darabjait?

Természetesen vannak személyes kedvenceim, de inkább olyan szempontok alapján tágítanám a kört, melyek elsősorban az olvasókat juttatják hozzá minél aktuálisabb és szélesebb körű vásárlási- és stílustanácsokhoz. Ez pedig nem mindig forr egybe kifejezetten a személyes ízlésvilágommal.

Sorra nyitnak Budapesten az új áruházak (Capsula, Váci 1), melyik márkát látná itthon szívesen?

Személyesen nagyon várom már a Prada és a Tiffany üzlet megnyitását is. Az új üzletházak azt gondolom, hogy nem feltétlenül hiánypótló megjelenést képviselnek, de mindenképpen szerepük van a Belváros üzleti imidzsének kialakításában. Éppen ezért nagyon sajnálom azt is, amikor népszerű és ismert márkaboltok zárják be kapuikat.  

A válság kapcsán mi a meglátása, hogyan kezelik a divattervezők a recessziót?

Kissé a kapkodás a jellemző és nem meglepő, hogy a legutóbbi, őszi divathéten sok volt a casual és ugyanakkor az egyedileg, kézzel készített darabok. Egyes tervezők a fenntarthatóságra helyezik a hangsúlyt, mint például Stella McCartney, vagy bizonyos alapanyagokat részesítenek előnyben, hogy a kistermelőket segítsék vele - mint Vivienne Westwood, akinek kollekciói tobzódnak a gyapjúban – a birkatenyésztők nagy örömére. Biztos vagyok benne, hogy az innovatív megoldások köre csak növekedni fog a közeljövőben.                              

Visszatérve az InStyle-ra, lesznek-e változások a közeljövőben a magazin életében?

Túl korai lenne bármilyen konkrét változásról beszélni, de a gyakorlat - és reményeim - szerint is idővel természetesen bekövetkezik egyfajta minőségi változás - mind a vizuális megjelenítésben, mind pedig a tartalomban, ami az elmúlt három év méltó folytatása lehet.

Mik a rövid és hosszú távú célkitűzései az InStyle főszerkesztőjeként? Mit vár a 2012-es évtől?

2012-ben három éve van a piacon az InStyle: mérföldkő ez egy magazin életében! Szeretném, ha ezt az évfordulót minél reprezentatívabb, a divat szempontjából is jóval tartalmasabb lapszámokkal ünnepelné az InStyle!

Képek forrása: InStyle
Mihály Viktória