Magazin

Témák

A tökéletes kiegészítők titka - Interjú Anh Tuannal

Az Andrássy úttól nem messze lévő bérházban egy különleges kis birodalom található, méghozzá az ismert divattervező, Anh Tuan műhelye. Amint beléptünk a showroomként is funkcionáló lakásba, szinte rögtön átéreztük a hely meglepően barátságos szellemiségét – ebben a nyugodt környezetben volt lehetőségünk elbeszélgetni a tervezővel.

Anh Tuant mesélt nekünk azokról a projektekről, amikkel éppen foglalkozik, mesélt arról, hogy mi inspirálja, sőt még terveiről is beszélt nekünk – mindezt úgy, hogy kezei között életre keltek a bőr darabok és egy gyönyörű, női táska körvonalai kezdtek kirajzolódni.

Shopping.hu: Az őszi-téli kollekciódat már több rendezvényen is bemutattad. Mesélnél nekünk egy kicsit magukról a táskákról?

Anh Tuan: Az őszi-téli kollekciómnál nagyon fontos volt a formai világ. Sokat kísérleteztünk, új formákat, modelleket találtunk ki és készítettünk el. A színvilágban főleg a fekete dominált, de egy-két sötétbarna darab is található a kollekcióban. Sok olyan mintát alkalmaztunk, melyeket a bizánci művészetekből, építészetből vettünk át. Néhány táskát különleges bőrdíszműves technikákkal, mozaikszerű díszítésekkel láttunk el, ezek a minták pedig a ruháknál is visszaköszönnek majd.

Shopping.hu: Miért fordultál ennyire a fekete és a sötét árnyalatok felé?

Anh Tuan: A fekete mindig elegáns, és mindig eladható – kis tervezőként sokszor inkább biztosra kell mennem, néha gazdasági megfontolásból. Nem engedhetjük meg magunknak azt, mint amit a nagy divatházak. Ők saját anyagokat, mintákat készíttethetnek, hiszen egy egész iparág áll mögöttük. Mi viszont nem igazán használunk ilyen anyagokat. Főleg azért, mert a hozzám érkező vásárlók nem a ezt keresik. Nekik az tetszik, amit én tervezek, azok a színek, amiket én használok. A fekete ráadásul mindenhez megy, sosem megy ki a divatból és nem trendfüggő, így minden szezonban bátran viselhető.

Shopping.hu: Mi volt az, ami inspirált tervezés közben?

Anh Tuan: Inkább saját ötletekből építkeztünk. Nem úgy haladunk a tervezésnél, mint a nagy divatházak, ahol már ki van találva egy erős alapkoncepció. A mi esetünkben csak a bizánci motívumrendszer volt a meghatározó az elején, meg persze az, hogy a kiegészítőkre koncentrálunk, hogy ezeket akarjuk hangsúlyozni, kommunikálni. Az olyan nagy divatházaknál, mint mondjuk a Trussardi, a Louboutin vagy a Salvatore Ferragamo szintén a kiegészítőkre fektetnek nagy hangsúlyt, azonban sok esetben ruhákat is terveznek a kollekciókhoz. A tervezési folyamatok olyanná válnak, mint az evolúció – van, hogy a formák és a modellek nem cserélődnek ki teljesen szezonról-szezonra, vannak olyan elemek, amik időtállóak, és amik megmaradnak. A Louis Vuittonnál a jellegzetes, mintás darabok állandónak számítanak, a Bottega Venetánál a szövött bőrből készült kiegészítők dominálnak újra meg újra, sőt, az Hermésnél is vannak állandó darabok.

Azok a formák, amik már régóta ki vannak kísérletezve, jó az eladásuk vagy régóta vannak a piacon megmaradnak és bekerülnek az állandó elemek közé. A sikeres táskák, kiegészítők tehát megmaradnak és állandóvá válnak. Persze van, hogy csak a bevált formát vagy technikát alkalmazzák, de mondjuk új anyagokból készítik el a kiegészítőket – ezért gondolom, hogy ezek tervezési folyamatok egyfajta evolúcióként is értelmezhetőek. Nálunk is megvan a változatosság, igaz nem olyan szemmel láthatóan, mint a ruhákkal foglalkozó divatházaknál. Nálunk a változatosság inkább a részletekben mutatkozik meg.

Shopping.hu: Beszéljünk még egy kicsi az inspirációról, úgy általában. Ha jól hallottam gyakran merítesz ihletet utazásaid során is. Ezek az élmények hogyan köszönnek vissza a kollekcióidban?

Anh Tuan: Talán inkább az életérzés köszön vissza. Az utazások ugyanis egyrészt erőt adnak, másrészt pedig lehetőséget nyújtanak arra, hogy megismerjünk egy újfajta életérzést. Van persze olyan is, hogy egy adott kultúra díszítési mintáit használjuk fel – ilyen most például a bizánci mintavilág – de van, hogy csak az életérzést próbáljuk meg felidézni, beépíteni a kollekcióba.

Amúgy nagyon sokszor tudatosan utazom olyan helyekre, ahol a kultúra és a hagyomány nagyon eredeti, ahol évezredek óta ugyanazokat a technikákat, tárgyakat, formákat alkalmazzák, akár a hétköznapi életben is. Ezeken a helyeken a hagyományos ruhák, ékszerek, kiegészítők jól ki vannak találva, ezeket a megoldásokat pedig fontos megőrizni, átörökíteni, főleg most, hogy ilyen felgyorsult, globalizált világban élünk. Lehet, hogy amit most látunk, az pár év múlva már el fog veszni, ezért oda kell figyelnünk, fel kell kutatnunk és meg kell őriznünk a hagyományokat.

Shopping.hu: Magyarországon vannak egyébként olyan helyek, melyek meg tudnak ihletni?

Anh Tuan: Budapest például ilyen hely. Az építészet nagyon meg tud ihletni és Budapest ilyen szempontból sok finomságot tartogat. Egyébként a magyar néprajz, népművészet is nagyon inspirálóan hat rám. A néprajz nagyon gazdag, sőt, talán az egyik leggazdagabb Európában és most a régi idők néprajzára gondolok, nem feltétlenül a mostanában felkapott matyó mintákra. Hagyományos magyar technikákat, bőrdíszműves megoldásokat egyébként mi is alkalmazunk.

Shopping.hu: Ha már megvan az életérzés, ha már megvannak a tervek, akkor hogyan folytatódik a munka?

Anh Tuan: A kísérletezéssel jutunk el a végeredményig. Megvan a koncepció, megvannak a tervek aztán elkezdünk modellezni, mintázni, kísérletezni és meglátjuk, hogy hogyan áll majd a végén össze a kollekció. A kísérletezés egy fontos folyamata a tervezésnek, fontos ahhoz, hogy az adott termék tökéletes legyen. Sokszor egyébként ösztönösen jönnek a dolgok. Az ösztönre hallgatni és tervezni az szerintem biztosabb, mint egy kitalált rendszerre építeni.

Shopping.hu: Az anyagok hogyan kerülnek kiválasztásra?

Anh Tuan: Ha a koncepció már megvan, akkor általában ahhoz választunk anyagokat, a szerint igazítjuk a dolgokat. A kollekcióink alapanyagainak körülbelül 90%-a Olaszországból érkezik, a bőrök túlnyomó többsége tehát eredeti olasz bőr. Persze bőr is nagyon sokféle van, amit használunk. Vannak egzotikusabb darabok, mint például a gyík- vagy a pitonbőr, viszont amit a legtöbbet használunk az a marha- és a bivalybőr, illetve a bárány- és a kecskebőr.

Shopping.hu: A jövőre nézve vannak már terveid, elképzeléseid?

Anh Tuan: Inkább a közeljövőre nézve vannak terveim; nem nagyon látok messzire. A külföldi eladásokon dolgozunk mostanában, emellett pedig persze a magyarországi igényekre is koncentrálunk. A bevétel évről évre nő, de a kiadás is mindig egyre nagyobb. Amúgy főleg a fiatalabb, illetve a 25-40 közötti korosztály a célcsoportunk, őket szeretnénk még jobban megszólítani.

Kapcsolódó cikkek:

Élénk színek ANH TUAN új kollekciójában
Budapest Fashion Week – Az első lépés egy hosszú úton
Innováció és zsenialitás IVANKA módra

Zsikla Csaba