Magazin

Témák

A Jil Sander színekkel ajándékozza meg a férfiakat

A 2011 tavasz/nyári férfiruha kollekciókat bemutató Firenzei Pitti Uomo díszvendége idén a Jil Sander ház volt. A rendezvény évről évre azokat a tervezőket igyekszik kiemelni, akik vagy friss tehetségek, vagy képesek a radikális ötleteiket mesteri szabással kombinálni. Raf Simons, a Jil Sander kreatív igazgatója minden követelménynek megfelel.

Jil Sander, egy német, divatszerkesztőből tervezővé lett hölgy alapította saját nevén a márkát, még 1968-ban. Egészen a kilencvenes évekig csak egy privát, de nagyon hűséges ügyfélkörrel rendelkezett, ‘89-ben azonban megnyitotta kapuit a nagyközönség előtt is. Csak az évezred végén nőtte ki az üzlet magát annyira, hogy férfiruhákkal is foglalkozzanak. Az ezredfordulóra viszont már annyira sikeres ez a márkanév, hogy az alapító Jil Sander eladja “magát” a Prada-nak. A frigy nem tart tovább 4 hónapnál, az üzletasszony, és a Prada Patricio Bertelli-je ugyanis nem jön ki egymással. Igaz, ezt az első “válást” 3 évvel később még békülés követi. Sajnos vagy nem, Jil Sander és a Prada ezután sem volt képes tartósan együttműködni, így a hölgy 3 kollekció után talán végleg otthagyta egykori birodalmát.

A tervezőnő helyébe egy, a női ruhatervezés útvesztőjében addig teljesen ismeretlen belga formatervező lépett, nevezetesen Raf Simons. A fiatal dizájner eddigre, vagyis 2005-re már hírnevet szerzett saját cégével, a Raf Simons-szal. A márkával sikerült elindítania egy folyamat visszafordítását, amit legegyszerűbben a városi férfiak elkényelmesedett ruhatárával illusztrálhatnánk.

<input height="499" width="386" type="image" src="/assets/files/JilSander1.png" /></p>

Az avantgarde jelzővel is illetett tervező remekül feltalálta magát a megüresedett székben, hiszen nem pusztán a hagyományokat volt képes követni, hanem saját ízlését is hozzáadta munkájához. Ha egyetlen szóval kéne jellemeznünk a Jil Sander márkanevet, akkor a minimalizmus mellett döntenénk. A puritán formákat a rendkívül pontos szabás és a rafinált anyagok teszik eredetivé. Ha van szerencséd hozzájutni egy-egy darabhoz, akkor mindenképpen az alapoknál kezdd a gyűjtést. Egy Jil Sander kasmír pulóver vagy öltöny épp úgy örök darab lesz, mint a klasszikus fehér ing. (Ezek a termékek a női vonalon éppolyan erősek, mint a férfiaknál.)

A 2011-es tavaszi férfi kollekció sem mond le a jól bevett minimalista formákról, épp csak egy hatalmas, színes lökést ad nekik. Éppen ezért, a csodaszép firenzei reneszánsz villa, amely a bemutatónak adott helyet, éles kontrasztban állt a felvonultatott divatirányzattal.( A dübörgő technoról nem is beszélve…). A letisztult vonalak teret engednek az élénk színeknek, amelyekre egyértelműen nem a természetben figyelt fel a tervező. Ezek az árnyalatok a virágmintás és csíkos felsőkön éppúgy visszaköszönnek, mint a rövidnadrágos öltönyöknél. (Rövidnadrág alatt pedig egy bizonyos nagyon rövid nadrágot értek…)Pontosan a forma egyszerűsége teszi lehetővé, hogy ne harsánynak, hanem modernnek és élettel telinek tűnjön a vad színek kombinálása. A lazább anyag pedig az alkalmi viseletek hétköznapi használatát sugallja. Nem hiányozhatnak persze a sötét színű öltöny variációk, és a színesek és feketék kombinációja sem. Az igazán nagy dobást mégis az élénk ruhák, és persze a néhol már-már zavarbaejtően rövid nadrágok jelentik.

Hogy honnan szedte Mr. Simons az inspirációt, azt lehet találgatni, de amíg ki nem derül, itt ez tipp. Öltöny + rikító színek= a bacongoi úriemberek. Vagyis The Gentlemen of Bacongo, Daniele Tamagninek a kongói főváros utcai divatját bemutató könyve. Kihagyhatatlan…Paul Smithnek sem sikerült.

<input type="image" src="/assets/files/JilSander2.png" /></p>

<input type="image" src="/assets/files/JilSander3.png" /></p>

<input type="image" src="/assets/files/JilSander4.png" /></p>

<input type="image" src="/assets/files/JilSander5.png" /></p>

A fotókat teljes méretben itt nézhetitek meg.

Otubu Etemi

 képek forrása: Getty Images, Style.com