Magazin

Témák

A Je Suis Belle múltja, jelene és jövője – Interjú Kiss Tibivel

A Je Suis Belle a hazai divat egyik meghatározó márkája, melynek útját Dévényi Dalma és Kiss Tibi egyengeti, immár ötödik éve. Az elmúlt években komoly sikereket értek el mind hazai, mind pedig nemzetközi viszonylatban, azt azonban még nem tudni, hogy mit rejteget a jövő a brand, és a két tervező számára. Vajon itthon vagy külföldön folytatják, milyen irányvonalak mentén képzelik el a jövőjüket, és hogy látják a jelenlegi helyzetet? Erről és még sok másról beszélgettünk Kiss Tibivel.

Shopping.hu: A Je Suis Belle kollekcióit ketten tervezitek társaddal, Dalmával. Hogyan találtatok egymásra és hogyan ismerkedtetek meg?

Kiss Tibi: Dalmával akkor ismerkedtem meg, mikor harmadéves voltam a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. Ő éppen akkor tért vissza Londonból, ahol ösztöndíjas volt, és egy évfolyamba kerültünk. Korábban már hallottam róla, méghozzá nem túl jó dolgokat, ezért voltak fenntartásaim vele kapcsolatban. Nagyon hamar kiderült azonban, hogy csupán rosszindulatú pletykákról volt szó és egyáltalán nem olyan, mint amilyennek beállították. Körülbelül fél év alatt megismertem, és rájöttem, hogy nagyon jó az, amit csinál, hogy izgalmas utakat keres és ez a munkáiban is visszaköszön. Abban a félévben az volt a feladatunk, hogy mini kollekciókat tervezzünk, adott anyagokból. Akkor hatan voltunk az osztályban, én pedig már a PEP! Magazinnál dolgoztam. Megkértem a főszerkesztőt, hogy hadd csináljak egy olyan divatanyagot, amiben az osztályom munkái szerepelnek, ő beleegyezett, én pedig felkértem Dalmát arra, hogy segítsen nekem. Ez volt az első közös projektünk és onnantól kezdve ezek már jöttek sorra. Egy idő után egy bolt is felkért minket arra, hogy készítsünk számukra néhány ruhadarabot. A közös kollekció el is készült, azonban mégsem éreztük magunkat elégedettnek a ruhákkal, nem találtuk még elég jónak ahhoz, hogy bárhol is be tudjuk mutatni, ezért akkor még nem lett semmi a dologból. Nem sokkal később egy újabb felkérés érkezett, ezúttal a Retrock Deluxetól. Ők is arra kértek, hogy készítsünk ruhákat az üzletük számára, és ezek a darabok tulajdonképpen már a Je Suis Belle előfutárai voltak.

Shopping.hu: Akkor ezek szerint viszonylag hamar rájöttetek arra, hogy jól tudtok együtt dolgozni. Honnan jött a konkrét ötlet, hogy közösen indítotok márkát?

Kiss Tibi: Tulajdonképpen már automatikus volt, hogy együtt kezdtünk el dolgozni különböző projekteken és akkor már úgy gondoltuk, hogy ez lehet egy újabb, közös terv. Jók voltak az eredmény, jók voltak azok a dolgok, amik a munka során születtek és így már nem láttuk értelmét, annak, hogy külön utakon folytassuk, főleg ha együtt sokkal izgalmasabb projektek jöhetnek létre. Egyébként pedig azok a tulajdonságok, amik hiányoznak belőlem, azok meg vannak Dalmában és fordítva is, így remekül kiegészítjük egymást.

Shopping.hu: A közös munka során ezek szerint jól kijöttök. Vannak azért olyan dolgok, amikben nem feltétlenül értetek egyet?

Kiss Tibi: Nagyon sok mindenben hasonlítunk, de ugyanúgy nagyon sok dologban különbözünk is. Mindketten szeretjük azt, ha valamiből a maximumot tudjuk kihozni, szeretjük, ha kiváló minőséget érhetünk el. Ha valamivel azonban nem vagyunk elégedettek, akkor ugyanazokat a hibákat vesszük észre, és mind a ketten ugyanazokra a problémákra koncentrálunk. Ha döntések előtt állunk, akkor szinte soha nem döntünk különbözőképpen, mindig hasonlóak azok a reakciók, amiket adunk bizonyos helyzetekre. A különbségek általában a tervezésnél ütköznek ki – míg én jobban szeretek adott koncepciók mentén dolgozni, és azok köré felépíteni egy történetet, addig Dalma sokkal intuitívabb, sokkal nőiesebb oldalról közelíti meg a dolgokat. Ez a kettősség a kollekciókban is visszaköszön, hiszen van egy nagyon erős narratíva, egy erős sztori, ami mögött ott van a nőiesség is. Ez a kettősség pedig az eladhatóság irányába tereli a ruhadarabokat. Én amúgy biztos, hogy nem mindig csinálnék ennyire eladható darabokat, Dalma pedig valószínűleg nem csinálna konceptuális kollekciókat.

Shopping.hu: Visszakanyarodva még egy kicsit a kezdetekhez, mesélnél még arról, hogy hogyan jött például a név, honnan jött a Je Suis Belle arculata?

Kiss Tibi: Először, amint mondtam egy bolt kért fel az együttműködésre. Dalmával elmentünk anyagokat választani, vettünk is jó néhány méternyit, majd ezekből kezdtük el a ruhákat készíteni. Akkoriban pedig már kezdett kialakulni egy nagyobb társaság is, amiben benne voltak a USE tervezői, a The Room magazin szerkesztői és benne voltunk mi is. Így közösen béreltünk egy lakást a Wesselényi utcában, és ott dolgoztunk egymás mellett. A USE-osok a diplomamunkájukra készültek, a Room-osok az első kiadásaikat készítették elő, mi pedig az egyetemi projektjeinkkel foglalkoztunk, illetve egyengettük a Je Suis Belle útját. Ahogy pedig korábban is említettem, a Retrock Deluxe tulajdonosa mondta, hogy meg szeretné nyitni a boltját. Ő kérdezett meg minket, hogy hogyan állunk éppen, és hogy mik is tulajdonképpen a céljaink. Akkor ültünk le Dalmával és akkor kezdtük el átbeszélni ezeket a dolgokat. Lefektettük az alapokat és megbeszéltük, hogy nem szeretnénk azt csinálni, amit az akkori tervezők csináltak. Nem szerettünk volna öncélúan havonta 10-15 darabot levarrni mindenféle különösebb koncepció nélkül, hogy azokat adhassuk el, nem akartunk úgymond a nulláról ruhákat készíteni és nem akartunk ‘méretes szalonként’ működni. Egy idő után rájöttünk, hogy kell valami, amihez köthetjük a ruháinkat, és ekkor kezdtünk el a néven gondolkodni. Felírtunk több opciót, majd a Je Suis Belle mellett döntöttünk. Ez egy kirándulással kapcsolatos – Párizsba utaztunk az egyetemmel, és a buszon egy francia dalt énekeltem, aminek a szövegében benne volt a je suis belle is. Nincsen túl jó hangom, ezért sokakat idegesített az, hogy énekelgettem, de legalább mindenkiben megmaradt.

Itthon persze kicsit féltünk az elején, hogy az emberek nem fogják tudni megjegyezni a nevünket, meg hogy nem fogják tudni kiejteni, de aztán belegondoltunk abba, hogy végül is nem sietünk sehova, van időnk arra, hogy megismertessük magunkat.

Shopping.hu: Tehát ezek voltak a kezdetek. Hogy folytatódott a történet? Hogyan sikerült egyre feljebb és feljebb jutni a képzeletbeli ranglétrán?

Kiss Tibi: Elkezdtünk logót terveztetni, címkéket varratni és kialakítottuk a teljes arculatot. Akkoriban már elég jól fogytak a darabok, és a Retrock Deluxe-ban is egyre többen ismerkedtek meg a kollekciónkkal. Sok stylist is használta a ruháinkat, sőt akkoriban még mi is stylistként dolgoztunk. A fotózásokra a saját kollekciónk darabjait is elvittük, és tudatosan, de nem feltűnő módon beépítettünk a szettekbe egy-egy Je Suis Belle ruhát vagy kiegészítőt is. A fotózásokon rengeteg emberrel sikerült megismerkednünk, fotósokkal, sminkesekkel és fodrászokkal, megtanultuk, hogy ki miben jó és remek kapcsolatokat alakítottunk ki. Körülbelül egy-másfél év alatt sikerült bekerülni a szakma képviselői közé, közben pedig folyamatosan épült a márka. Szinte mindent el tudtunk adni, igaz, akkor kollekciónként körülbelül nyolc szettel számoltunk. Akkor még nem voltak alkalmazottaink és az egyetem mellett ennyire futotta, aztán persze szépen lassan gyarapodtak a kollekciók.

Az útkereséshez az első kampányunk is jól passzolt. A modelleket és az enteriőröket grafikákkal helyettesítettük, ezzel pedig felhívtuk a figyelmet és egy egyéni, alternatív karaktert tudtunk bemutatni.

Shopping.hu: Manapság már nem feltétlenül arra van szükségetek, hogy megismertessétek magatokat az emberekkel, hiszen itthon már megalapoztátok a hírneveteket. A külföldi terjeszkedéssel kapcsolatban mi a helyzet? Hogy tudtok jelen lenni más országokban?

Kiss Tibi: Berlinben eddig kétszer, New Yorkban pedig egyszer tudtunk prezentálni. Ezek a bemutatók nagyon jól sikerültek és helyi szinten elég jó médiavisszhangot kaptak, és sales-es sikereket is elértünk. Hongkongi boltokkal és angol partnerekkel is sikerült leszerződnünk.

Dalma pedig most kiköltözött New Yorkba egy ösztöndíj miatt és ennek kapcsán folyamatosan interjúkat készít sales-es szakemberekkel, buyerekkel, viszonteladókkal, bolttulajdonosokkal és tervezőkkel is azzal kapcsolatban, hogy hogyan lehet egy márkát sikeresen megalapítani és felépíteni és életben tartani.

Ezeket figyelembe véve kezd kialakulni egy terv részünkről a külföldi piaccal kapcsolatban. Szerintünk csak akkor érdemes képviseltetni magunkat más országokban, ha személyesen is jelen tudunk lenni. Anyagilag ezt azonban egyelőre nem tudjuk megoldani, meg most még nem is ez a célunk. Ha viszont Dalma kint marad New Yorkban, akkor lehet, hogy az ottani igényeket figyelembe véve az ottani feltételekkel elkezdjük ugyanazt, mint amit annak idején itthon csináltunk és kialakítunk egy kétpólusú tengelyt.

Shopping.hu: Ezek szerint már vannak elképzeléseitek a külföldi piaccal kapcsolatban és Dalmának köszönhetően belső információkhoz is hozzá tudtok jutni. Visszatérve azonban Magyarországhoz, milyennek látod a jelenlegi, itteni helyzetet?

Kiss Tibi: Az elmúlt pár hónapban a hazai piac teljesen megváltozott, sőt azt mondanám, hogy egy alapjaiban teljesen új attitűd alakult ki a fogyasztásban. Ez szerintem maximálisan annak köszönhető, hogy a gazdaságpolitika labilis és annak, hogy az emberek egyre bizonytalanabbak mind a jelennel, mind pedig a jövővel kapcsolatban. Azok a visszatérő vendégnek számító vásárlóink például, akik eddig biztos lábakon álltak most meginogtak, és nem tudják, hogy érdemes-e egyáltalán itthon maradniuk. Emiatt pedig át kellett gondolnunk, hogy kiket kell megcéloznunk, és hogy pontosan kiknek is akarunk eladni. Az ünnepi szezonra és az azt követő időszakra is megvannak már a terveink, ám ezeket például a külföldi piacokon nem tudnánk alkalmazni.

Gondolkodunk azon is, hogy kettébontjuk a márkát, ez azonban még az ötletelések és kutatások szintjén áll.

Shopping.hu: Te egyébként hol képzeled el a Je Suis Belle jövőjét, mondjuk tíz év múlva. Külföldön, vagy itthon?

Kiss Tibi: Amint említettem mindkét dologra vannak terveink. Itthon szeretnénk elérni azt, hogy kialakuljon egy olyan központ, ahol egy helyen történik a gyártás, a tervezés, a háttérmunka és az értékesítés is. Ehhez szeretnénk egy olyan helyet találni a belvárosban, ahol mindezekre lehetőség van. Nemzetközi távlatokban pedig ugye csak akkor tudok gondolkodni, ha sikerül megalapozni a jelenlétet is. A nemzetközi bemutatókra viszont mindenesetre nagyon szeretnénk visszatérni, ám ez a még a jövő függvénye.

Ne felejtsetek el csatlakozni a Je Suis Belle Facebook-os rajongói csoportjához sem! 

Kapcsolódó cikkek:

Egyedi és különleges lesz a tél hazánkban
A Fashion Video Festival 2011 legjobbjai
Új luxus üzlet az Andrássy úton- Íme a Capsula
Benus Dániel és a magyar férfi divat

<input width="600" type="image" height="130" src="/assets/files/Zsikla_Csaba_csaba_zsikla@shopping_hu(101).png" /></p>

Zsikla Csaba